سياسة في سياسة

Saturday, August 4, 2007

لقد عدت امي



انا الذي كرهت امي .رغم انها اعطتني ,كرهتها وهى تلفظ انفاسها الاخيرة, لانها لاتعطيني .كما اعتقد لصغر عقلي ,وعندما كبرت وجدت انها تعطيني مما تُسلب مِنه ,تحميني ,تؤمني رغما عن ضعفها ,تؤويني في احضانها و تغطيني بظلالها من اشعة الشمس الحارقة. تكتب لي علي اوراقها .تفتخر بي اني ابنها و انا اخجل كونها امي .ترمقني نظرتها بالحنان و ارمقها نظراتي بالعتاب .تعشقني اكرهها و لكني احن لها .اعذبها .تقبلني و تمنحني المغفرة .تبحث لي عن الاعذار .اذا تركتها و ذهبت بلا عودة و ان لم اسئل تضحك في وجهي و انا اعبث في وجهها و لكني احب ذكراها ,اعشق طيبتها ,امدح في تربيتها, احن الي ماضيها ,لكني لا استطيع تصديقها و هي تصدقني رغم كثرة كذباتي ,تشعرني بقوتي رغم قوتها و ضخامتها. رغم خلودها تشعرني باني لا اقهر تسمع شكواي اينما كنت و مهما فعلت ,امي لم تمت و لكن المرض تملك منها ,امي .اليوم رقيده في فراشها , يسمع سوى نحيب صوتها و لا يرى سوى دمعتها تملئ مقلتيها, تخاف ان تظهر عليها ملامح الالم فابكي عليها, فهي لا تطيق عذابي ,اراها نحيفه هزيله رقيدت المرض تعطي ابنائها صغارها و كبارها بناتها و غلمانها, اكتب لكي اعتذر منكي, امي فهل تقبلي مني اعتذاري لم اندم من قبل علي شيء اكثرة من ندمي علي فراقك ,اعدك امي بان احررك من مرضك الذي سلب شبابك و يقضي علي جمالك ساحررك من ذلك المرض الذي باع اعضائك لمن قتل ابنائك ,لن اتركك مجددا اعطيني و عدا بان تظلي صامده فلا اريد ان اراكي دامية في احضاني تجسوا علي ركبتيك من وهنك فانتي التي حملتني و حملت لي كل ما اريد ,انتي من طيبت لي جراحي حين كنت صغيرا العب ,و جففت لي دمعي من شدة المي وسهرت جنبي لترني افتح عيني لتعطيني الحنان و تشعريني بالامان, لن اتركك ساتحمل ساصمد مثلك امي فهذا ما تعلمته منك. ستعيشي امي داخلي و سيظل اسمك علي كل لسان. ساحررك امي من الفساد و ساتكاتف مع كل من يقضي علي الآمك و يحس بابنائك امي لقد عدت الي رشدي و عرفت من اكون؟ فانا الان ابنا لك.و فخورا بك


فانا فخور كوني مصري فلتعيشي يا مصر خالده و ليعلوا علمك....

امضاء مخلصينك يا مصر
posted by اللهو الخفى at 6:21 PM

7 Comments:

جميلة يا مصطفى
المعنى اللى بتكلم عنه ناس كتيير بتحسه
اعتقد ان بلدنا محتاجانا نقف معاها مش نستعر منها لمجرد وجود فساد فيها
ده للى بيحبوا بلدهم صح!

اتمنالك دايما التوفيق

August 7, 2007 at 7:40 AM  

يااه، عارف يا مصطفى ياريت كل شباب مصر على الأقل يعرفواإن مصر دى مهما غربوا هتفضل بيتهم و حضنهم و أمهم، لكن المشكلة ان ابناءها أو اللى بيدعوا إنهم ابناءها هما اللى سببولها المرض، هما اللى نهبوها و هما اللى شجعوا و سمحوا للآخرين انهم يستولوا عليها و ينهبوها...
ياريت كل الشباب يفوق على الحقيقة دى، و نعمل- على الاقل - اللى علينا و واجبنا تجاهها...

August 7, 2007 at 11:17 PM  

ما شاء الله
اسلوبك فى عرض الموضوع حلو جدا
وحلو جدا اننا ننتمى لمصر اكنها امنا
ايمانا بمصر وانتمائنا ليها تلت الحل لمشاكل الفساد اللى فيها
جزاكم الله خيرا اخى

August 8, 2007 at 11:17 AM  

موضوع جميل قوي قوي
وحان الوقت الذذي نفعل فيه شيئا لمصر

ابناء مصر
www.abna2masr.com


تحياتي موضوع را\ع جدا لانة بيوضح مهما جاء الاذي من بيتك فانه يبقي ويظل بيتك

August 11, 2007 at 7:32 AM  

اه يا مصر
اه يا مصر
الله ينور بجد عليك يا درش

August 15, 2007 at 7:26 PM  

بجد ربنا يخليكم و ربنا يبارك لكل اللي كتبين تعليق انا حاسس اني لسه ما وفتش لها بجد ادعوا ليا ربنا يوفقني الاول لرضى و بعدين في اكرام مصر و اخيرا في نجاحي المستقبلي

August 16, 2007 at 2:06 PM  

بجد شكرا لكل اللي علقوا علي البوست و يا رب ربنا يكرم مصر بيكم طول ما انتم فيها او حتى برها بتدفعوا عنها و عن اهلها و طول ما احنا مش سكتين اكيد هنغير و يا رب يقدرنا علي كل ما في خير لنا و للكل

August 16, 2007 at 2:31 PM  

Post a Comment

<< Home