سياسة في سياسة

Wednesday, August 29, 2007

كلهم باشاوات


تخيل انك داخل مصلحه حكوميه و الباشا حاطط رجل علي رجل بيقلك: اقف في الطابور او قفلنا فوت بكرة .
ولا تخيل انك ماشي بالعربيه و مسافر علي الطريق السريع و عربيه نفس نوع و لون عربيتك اخدت مخلفة سرعة و لبست فيك المخلفه علشان الباشا بتاع الرادار مش فاضي ياخد النمرة.
سيبك من ده كله و تعالوا نزور اي مستشفى وندخل الطوارئ بواحد مغمى عليه او عنده نزيف او داخل في نوبة صرع و الباشا الدكتور بتاع الطوارئ يسيبه من المريض و يجي يقعد معاك و هو بيشرب كوبية نسكافيه قبل ما يكشف يخليك تملىء بينات و تدفع فلوس الكشف و بعد كده يستفسر هو ايه اللي حصله و اخيرا يمسك السماعه علشان يتاكد بنفسه و يكشف , طبعا مش كل الدكترة باشاوات .
بعد ما نخرج من المستشفى لازم نروح الصيدليه نصرف الدواء او نروح البيت و نطلب الدواء تليفونيا لو الحالة خربانا خالص .
في الحاله الاولى الباشا الصيدلي ماسك التليفون بيحب في بنت الجيران او بياخد اوردر من النوعية اللي ما بتخلصش.
اما الحاله التانية فاكيد هتتصل بالتليفون لانك مش هتقدر تسيب المريض و هو في حالته وتتصل و الباشا الصيدلي شاغل التليفون و اول ما يفضى ياخد الاوردر بتاعك و يركنه علي جنب اصله في واحد طالب تموين البيت من شانبوهات و صابون و روايح و لزوموا هيجبلوا بتاع ميت جنيه و شويه للسوبر صيدليه ماركت .
اما قصاد المستشفى او الشغل اوالصيدليه, عموما جنب اي رصيف و تحديدا في الصف الاول من الشارع اللي جنب الرصيف في شغلانه جديده ما بنشفهاش غير في مصر و اسمها السايس ,الباشا السايس شغلته انك ما بتشفهوش غير زي العفريت بعد ما تركن العربيه او بعد ما تطلع بيها من مكانها كل اللي بيعملوا ماسك خيشه ما بتنظفش و عمال يمثل ان بيمسح بيها العربيات و العربيه لسه زي ما هي علشان هو يشوفك نازل من هنا و يروح يمسحهالك من هنا علشان ايده ما توجعهوش و يطلع يجري وراى العربيه و يقولك بكل ادب: جنيه يا باشا. بعد ما يكون خبط علي العربيه لحد ما كسرهالك و كأنك دوست عليه او علي حد من قريبه و لو فكرت تقول: هو انت مأجر الشارع و لا ايه؟ هتلاقي ميت رد بس مش علي السؤال علي قلة ذوقك يا اخي.
و نيبك طبعا عن باشاوات المدرسة اللي كل شغلهم انهم يشربوا الشاي و يبهدلوا العيال و يروحوا في البيت يستريحوا.
كل دول باشاوات من الزمان الجميل اما عن الباشاوات المودرن اللي طلعينلنا في البخت و هما الخريجين الجداد اللي بينزلوا يقعدوا علي القهوة او قاعدين قصاد الشات ليل نهار او قاعدين في قاعدة كيف و يقولوا بفتحة بقوهم الكبيرة و هما بيجاعروا: مش لقين شغل .
اما عن الباشاوات اللي موجودين من زمااااااااااااااااان و دول بقى باشاوات بجد .يعني من النوعيه اللي بتلصق في الكراسي و ما بتقومش من عليه و لا بتتحركش. اللهم اغزيك يا شوشو انت عمال تستقصدهم من ساعة ما فتحت المدونة و شكلك هتوديني في دهيه.
خلينا نبقى نتكلم عليهم بعدين مع سواقين الميكروباص في موضوع واحد
posted by اللهو الخفى at 11:02 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home